Insikter
Här presenterar vi några av våra tankar och delar med oss av våra samlade erfarenheter. Genomförda kunduppdrag leder ofta till nya lärdomar och intressanta insikter. Att dela med oss av utvalda insikter är vårt sätt att bidra till dialog, väcka tankar och idéer för att hjälpa företag inom bank, finans och försäkring att lyckas.

Det här är DORA och därför ska du bry dig!
Syftet med DORA är att stärka den finansiella sektorns motståndskraft mot cyberhot och säkerställa att företagen inom sektorn är redo att hantera incidenter och avbrott som kan uppstå på grund av digitala störningar. Lagen har antagits av Europeiska Unionen och den förväntas träda i kraft senast 2025. När det kommer till finanssektorm kommer reglerna inte bara gälla banker, utan de flesta företagen inklusive kritiska tredjepartsleverantörer av IKT-tjänster.

Etablerade processer – skydd mot den nya tidens rån
Den nya tidens rån börjar inte sällan oförargligt. En person ringer bankkunden och utger sig för att representera antingen banken eller en myndighet och berättar att kunden har blivit utsatt för ett bedrägeriförsök, eller liknande. Nu behöver kunden bara lämna ut sitt BankID för att identifiera sig och säkerställa att pengarna inte hamnar i orätta händer.

Digitalisering inom svensk fondmarknad
Svensk fondmarknad är idag till stor del manuell och saknar automatiserade flöden. Det innebär att slutkunderna får betala för ineffektivitet och operationella risker samtidigt som fond-köp/sälj/byten tar onödigt lång tid. Flödena inom fond- och kapitalförvaltning kan vara digitala och handel med värdepapper kan likaledes vara digitala med hög grad av automatisering och STP (Straight Through Processing).

IBOR transition
nternbankräntor, IBOR står för Interbank Offered Rate och är en referensränta som baseras på de räntor som banker har när de lånar ut till varandra. Referensräntor fungerar som riktmärken i prissättningen av finansiella kontrakt och produkter och är viktiga för en fungerande finansmarknad.

Rådgivningsstöd för vem?
Det finns mycket att vinna på en effektiv automatiserad rådgivningsprocess, både för rådgivaren som utför rådgivningen och för kunden som kan erhålla en rådgivning som ser till den enskilda kundens bästa, dvs en personifierad rådgivning.

Harmonisering med Europa inom post-trade- och betalninga
Harmonisering och gemensamma standarder är en viktig förutsättning för att åstadkomma gemensamma processer och uppnå stordriftsfördelar för deltagare i finansiella infrastrukturer. Framförallt underlättar det gränsöverskridande aktivitet för de som deltar i finansiella infrastrukturer i olika länder men även inom länder där det finns flera infrastruktursystem inom samma område.

Vad tänker vi om grönt sparande och det nya lagförslaget?
Vi börjar med att säga att vi kanske inte ska kalla det för projekt längre. Företag och organisationer styr ibland medvetet undan från att kalla det projekt då det kan vara starkt förknippat med misslyckade projekt eller att det i en agil organisation inte kallas projekt.

Gör er redo för CSDR!
Allt fler regleringar omfattar den finansiella industrin och en i raden av dessa är CSDR. CSDR är en förordning och därmed direkt gällande. En inte helt oväsentlig del i CSDR är den del som handlar om clearing och settlement.

Är dina projekt lyckosamma?
Vi börjar med att säga att vi kanske inte ska kalla det för projekt längre. Företag och organisationer styr ibland medvetet undan från att kalla det projekt då det kan vara starkt förknippat med misslyckade projekt eller att det i en agil organisation inte kallas projekt.